2B – Bukurešt i Brašov (Rumunjska)

Fascinantno je kako su nam slabe veze s Rumunjskom tj. općenito s istočnim Balkanom. Istočno od Srbije kao da svijet prestaje za nas koji sam malo zapadnije na ovom Balkanu. A u razgovoru sa ljudima iz Srbije saznajem da ni Srbija (iako su susjedi) nemaju bog zna kakve konekcije s Rumunjskom. Ne kontam – najveća država na Balkanu, 20 milijuna ljudi, a realno kao da ne postoji, barem za nas. Zato me je Rumunjska baš zanimala pa sam prije dvije godine po prvi put bio u Bukureštu. Ovaj mjesec sam dobio priliku da odem opet, tj. da biram između više destinacija širom Europe (zbog seminara) i pošto imam jako lijepa iskustva od prije dvije godine (a i išlo mi se ponovo) opet je izbor pao na Rumunjsku, tj. Bukurešt, a onda i Brašov (3 sata od Bukurešta) pošto sam ovaj put imao više vremena, a također bio sam u društvu za razliku od prošlog puta kada sam se ulicama Bukurešta smucao sam.

Rumunjska je izuzetno interesantna zemlja. Balkan s dozom još nečega. Ljudi su “naši”, spontani i otvoreni. Skoro svi govore engleski. Hrana odlična. Jeftino. Bukurešt je betonska džungla. Grad se ne gasi, 0-24. Brašov – sušta suprotnost. Uspavani planinski grad gdje vam svi staju na pješačkom prijelazu za razliku od bučnog glavnog grada. Imamo toliko toga zajedničkog, ali realno ni oni nemaju pojma o nama.

Put do Bukurešta vodi nas, naravno, preko Beča. Na sarajevskom aerodromu, za čudo, nema puno magle pa polijećemo bez problema. Već sutradan ćemo upratiti da su letovi otkazani za sve naredne dane. Imali smo sreće.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pivce, jedno dva, brzinska konekcija u Beču i već nakon par sati slijećemo u rumunjsku metropolu. Uzimamo bus 783 i za nešto manje od sat vremena stižemo u centar grada kroz gusti promet iako je nedjelja večer. U svim narednim danima Bukurešt će ostati u stanju polu-kolapsa zbog prometa iako je grad ispresijecan ogromnim širokim bulevarima. Vrijeme je ugodno, nema snijega, ali večeras odlučujemo ostati u hotelu i sutra krenuti u istraživanje. Lijepo je se vratiti! Izlazimo na stanicu Piata Unirii što je u principu srce grada i samo jedan u nizu ogromnih bulevara. Naravno, cijeli grad je osvjetljen, sve je ogromno, a državni Parlament i da nećeš ne možeš ne primjetiti. Naš hotel je par blokova istočno od centra grada pa se polako šetkamo i već upadamo u krevet. Do hotela prolazimo pored nekakvih ruševnih kućica i kablova koji vise sa svih strana. A odmah do takvih kućica su nekakvi fensi hoteli i apartmani. Sutra krećemo u istraživanje!

Bukurešt – betonska džungla

Bukurešt je baš velik grad. Google kaže da ovdje živi 2 milijuna ljudi. Sve u Bukureštu je ogromno – zgrade, ulice, auta. Tu i tamo neki dijelovi me podsjećaju na Beograd s tim da je Bukurešt ipak vidno veći i nabijeniji. Imaš osjećaj kao da nikad nećeš stići do zgrade ili objekta koji želiš vidjeti. Jedine građevine koje su i dalje malene su crkve – osim jedne ogromne završene crkve, i još jedne koja je u izgradnji, odmah pored Parlamenta, sve ostale crkve su malene i okružene betonskim blokovima. Razlog – Čaušesku. Ovaj čovjek je dao pečat gradu, a posljedice toga se osjete i danas.

Mi se polako krećemo prema Piata Unirii pa ćemo prema starog gradu. Stari grad je samo jedan manji dio onoga što je tu nekad bilo. Razlog – opet Čaušesku. Lik je dao izgraditi ogromne bulevare i zgrade u centru grada zbog čega je stari grad manje-više porušen.

Ulica u kojoj smo odsjeli je puna kontrasta, fine zgradice pored bijednih kućica i žica. Ovo je nešto što u Bukureštu ne može ostati neprimjećeno.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Onda izlazimo na jedan od bulevara koji vodi prema Piati Unirii, a Parlament tako dominira gradom da si manje-više cijelo vrijeme u njegovom sjeni.

Zgrada Nacionalne biblioteke. Također ogromna

Vrijeme je ugodno, ali dere nekakav vjetar. Ipak, nakon Sarajeva koji je okovan snijegom ,Bukurešt kao da je tek ušao u jesen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Reklame, također ogromne. U ovom gradu sve je gigantsko.

I onda dolazimo do starog grada koji je zapravo skup manjih zgrada, prelijepih zgrada izgrađene u stilu neoklasicizma i naravno tu i tamo pokoji objekt iz doba komunizma koji se ne uklapa u atmosferu starog grada. Ovdje ćete naći najveći broj kafića, klubova, restorana, pubova.

Tu nalazimo još jednu, naravno mini, crkvu s prelijepim dvorištem. Fantastično se uklapa u glomazni haos koji se nalazi oko crkve.

Polako se šetkamo prema Trgu Revolucije, mjesto gdje je Čaušesku imao svoj posljednji govor. Do Trga prolazimo kroz par zapuštenih ulica s lijepim zgradama pa onda opet red širokih ulica i tako cijelo vrijeme. Bukurešt je urbani (dis)balans.

Na putu prema Trgu nalazimo slatke prolaze oko kojih se nalaze klubovi, restorani i barovi. I da – žice!

I konačno stižemo do Trga gdje se nalazi dosta ljudi jer je baš ovih dana umro posljednji rumunjski kralj. Protjeran je, pogodite, od Čaušeskua i onda se vratio nakon Revolucije.

Nakon Trga idemo par blokova južnije na putu prema Parlamentu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

E, idemo sada u Parlament, tj. Muzej moderne umjetnosti koji se nalazi u zapadnom dijelu Parlamenta. Ja vam ne mogu opisati kolika je to zgrada – okružen je širokim bulevarima i šetkate se 45 minuta da dođete do dijela gdje nalazi Muzej. Muzej je odličan – nalazi se na četiri kata, a svaki je drukčiji. Ogromna kolekcija Muzeja sastoji se od portreta para Čaušesku. Ne možete ih izbjeći nikako. Do Parlamenta je u izgradnji ogromna crkva, a prostor uokolo je jednim dijelom zapušten. Čak i sam ulaz pred Muzejom nema još asfalta.

Na posljednjem katu nalazi se kafić odakle imate pogled na zapadni dio Bukurešta, tj. betonsku džunglu koja se prostire ispred vas.

20171206_13434020171206_13482820171206_135350OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bukurešt noću doslovno blješti, cijeli grad. Ispred Parlamenta je organiziran veliki božićni/novogodišnji bazar gdje se organiziraju koncerti, klizanje na ledu itd.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Naredni dan imamo jako malo vremena pa uspijevam napraviti par fotki južnom dijelu grada gdje idemo na seminar. Stambeni blokovi u Bukureštu su ogromni, gusto načičkani i ne vidi im se kraj. Ipak, na svakom koraku nalaze se moderne staklene zgrade tik uz stambene zgrade iz onog doba.

Sutradan rano idemo u Brašov, grad udaljen tri sata od Bukurešta, a nalazi se u Transilvaniji. Ideja je da idemo vozom, kontamo subota je, ulovit ćemo mjesto. Međutim, nema mjesta, niti u pola 8 niti u 10 ujutro. Imamo drugu opciju, a to je autobus. Dolazimo na autobusnu stanicu (glavnu) koja je neka mini verzija stanice, ali u Bukureštu nema veće jer skoro svi ovdje koriste voz! I nema autobusa za Brašov pa nas šalju na stanicu koja se nalazi do ove stanice. Opet neka mini stanica, prazna, ali full uredno, kao da ste došli u putničku agenciju, a ne stanicu. Tu uspijevamo doći do karata (za kombi) i opraštamo se zasad od Bukurešta.

20171209_080029
Automati za knjige na željezničkoj stanici u Bukureštu
20171209_091041
Glavna autobusna stanica u Bukureštu

Brašov – uvid u Transilvaniju

Nakon dva dana u Bukureštu vrijeme je da idemo dalje. Izvan Bukurešta još se dugo vozite kroz prigradska naselja koja se sastoje od malenih kuća s limenim krovovima i pokojom konjskom zapregom na brzoj cesti. Rumunji voze brže i agresivnije od nas, promet je gust na cijelom putu do Brašova, a koliko se vidi, vozni park je odličan. Svako malo prolazite pored natpisa “EU financirala ovo”, “EU financirala ono” itd. i čini mi se da je Rumunjska baš profitirala od ulaska u Uniju iako na oko standard im (uglavnom) ne izgleda viši nego u Bosni.

Nakon dva sata vožnje ulazimo u planinski dio gdje već ima snijega (za razliku od Bukurešta), kuće izgledaju identično onima u Bosni i osjećam se kao kod kuće. Još manje od sata i dolazimo u Brašov, ali kombi nas ostavlja na istočni rub grada. Brašov je dosta veći nego smo mislili (300.000 ljudi), a ovaj dio grada gdje smo “izbačeni” je pun šoping centara i stambenih blokova. Taksista nam veli 50 leja do starog dijela grada, a naravno nismo idioti i ne pristajemo na to pa lovimo bus. Na kraju uspijevamo naći bus i nakon skoro pola sata vožnje dolazimo do smještaja kojeg smo našli preko bookinga. Domaćina nema (nismo došli na vrijeme) pa nam pomaže jedna djevojka i vadi ključ od nekuda. Inače, ljudi su super ljubazni i spremni pomoći i olakšavajuća okolnost je da većina govori engleski – sušta suprotnost u odnosu na recimo Gruziju od koje sam očekivao više kad su u pitanju lokalci i njihov odnos prema turistima. Pokušavamo se uganjati s domaćinom Aleksom, ali nema se vremena i lik nam ‘ladno kaže da je sve ok i da možemo ostaviti novac na stolu pa će on u narednim danima to uzeti. Hvala mu na povjerenju. Osim taksista malo ko će vas zajebati ili biti bezobrazan prema vama u Rumunjskoj. Taksi je dosta jeftiniji nego u Sarajevu, ali naravno uvijek treba paziti da vas ne oderu.

Pošto smo samo jedan (ili bolje rečeno pola dana) dan ovdje, odmah se bacamo na istraživanje grada. Brašov ima totalnu drugu vibru u odnosu na Bukurešt. Bukurešt je beton, haos, gužva, a Brašov je opušten i arhitektura je drukčija. I ovdje su na svakom koraku natpisi da je EU svašta nešto financirala ili obnovila, a grad je pun ljudi.

Idemo brzinski nešto pojesti pa nastavljamo šetnju. Iako Brašov nije baš malen grad, ono što trebate vidjeti možete obići jako brzo – par ulica za šetanje, građevina, večera u tradicionalnom restoranu, a ako imate više vremena onda treba obići dvorce koji su 40ak kilometara udaljeni.

20171209_151138OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOvdje je dosta hladnije u odnosu na Bukurešt, skoro kao Sarajevo. Okolo su brda i planine, totalno drukčija atmosfera u odnosu na glavni grad.

U gradu je dosta uličnih izvođača i grad je cijeli dan živ, pa i navečer.

(O)stali u vremenu

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

I nakon manje od 24 sata moramo ići nazad jer nas čeka let kući. Rumunjskoj se vraćam ponovo, nadam se na neku backpacking turu. Ovdje se osjećate kao kod kuće, ali ipak vidite da ste među ljudima koji su imali svoj put drukčiji od našeg.

Također se nadam se ćemo mi malo češće obilaziti zemlje istočno od nas. Ipak smo na kraju (skoro pa) isti.